ことばのちから

ことばが好き、英語が大好き。ふつうのわたしの普通の日常を、私の目から見えた世界、私の心がつかまえた景色を自分のことばで残しておきたくて始めました。

食べる

食べるって難しい。
本当にそう思う。
何をどれだけ食べたら、心も身体もすっきり過ごせるのか。

以前は、食べるということをそこまで意識したことはなかった。
好き嫌いは多少あっても、こだわりもあんまりなかったし、食べることで悩むなんて皆無だった。

きっかけは、最初の会社で働いているときに食べられなくなったことだった。
あまりあの頃の記憶もないが、辞める数カ月前から食事量が減り、体重が短期間で大きく減少した。あの時は物を噛むことがもうしんどくて、食べられなかった。

その後退職し、今度は食べても食べても食べたくてしかたない状態に陥った。
一気に元の体重まで戻った。食べないと震えてくる身体や、急な体重増加、止まらない自分の食欲が本当に怖かった。

退職してから自炊を始めたことも食への興味を深めるきっかけになった。
それまでは母が作っていたものを特に何も考えずに食べていたが、自分で作るようになって、自分の好みを知った。

ただ、私は肉さかなより野菜が好きで、ものすごく薄味を好むため、3食作ると今度は栄養失調のようになってまた痩せた。体調を壊したこともあり、一時期実家に戻って母の手料理を食べるようになり、また体重は戻った。

そして今。
休職から復帰して2ヶ月で5キロほど痩せた。
食べようとすると胃が気持ち悪くなり、自分の身体が受け入れてくれるものがわからなくて、食べることが怖くなっていった。
でもお腹は空いているから、夜よく眠れない。
フラフラで仕事に行って、落ち込む。

これはまずいと思い、漢方の力に頼ることにした。そのおかげで、最悪なときからは脱した気がする。
でも鏡に写った自分の顔や身体を見て、悲しくなった。

食べることは生きること。
最初に食べられなくなったとき、私は生きることを放棄していたんだと思う。
だからこそ、またあの時のようなことにはならないように、どれだけ落ち込んでいても何か食べるようにしてきた。

なのにまた、食べられない。

同じことは繰り返したくない。
だからこそ、今の私に必要なことは、栄養よりも「食べたい」と思うものを食べること。

うまく食べることと仲良くできたらなぁ。

Eating is difficult.
I really think so.
I don't know how much and what I should eat to be healthy.

I didn't pay attention to eating before.
I'm not a picky eater and so had never have problems with eating.

When I was working for my first job, I couldn't gradually have enough meals because of too much stress.
I don't remember those days well, but I had less foods and lost my weight rapidly in couple months before I quit it. I was too drained every day to chew foods.

After I left that job, I couldn't stop eating and returned to my previous weight at once.
I feared my body which started to shake if I didn't get foods every 2 hours, rapid weight gain, and appetite which I couldn't stop.

Starting to cook also deepened my interest in foods.
I just had foods which my mom cooked but cooking taught me what I liked.

However, I prefered vegetables to meats and fish and liked very blind tastes, so started to lose my weight again because of nutritional deficiency.
I got sick, and so came back to my parents' house and had mom's cooking again. I could return to my proper weight again.

Now.
Since I came back to my work from medical leave, two months have passed and lost 5 kilograms.
When I start to eat, my stomach feels bad and I don't know what my body can accept and feel fear for eating.
However, because I feel hungry, I can't sleep well.
Have to go for work in such condition and get depressed.